"Fethu'l-Bari" (Sahih-i Buhari Şerhi)
3. BÖLÜM İLİM
47. "Size İlimden Çok Az Bir Şey Verilmiştir [İsrâ 17/85] Âyeti Kerimesinin Açıklaması
125- Alkame'nin Abdullah'tan radıyallahu anh rivayet ettiğine göre o şöyle demiştir:
Hz. Peygamber'le Sallallahü Aleyhi ve Sellem birlikte Medine harabelerinde yürürken, Hz. Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem hurma dalından bir değneğe dayanıyordu. Derken birkaç Yahudi'yle karşılaştı. Yahudiler birbirlerine "Ona ruh hakkında sorun" dediler. Diğer bazıları "Ona bir şey sormayın, hoşlanmayacağınız bir şey söyleyebilir" dediler. Onlardan bir adam kalkarak "Ey Ebû'l-Kâsım! Ruh nedir?" diye sordu. Hz. Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem sustu. Ben (içimden) "Ona vahiy indiriliyor" dedim. Ayağa kalktım. Vahiy hali kendisinden geçince şu âyetleri okudu: "[İsrâ 17/85]
el-A'meş şöyle demiştir: "Bizim kıraatimizde de bu âyetin okunuşu böyledir.[Hadisin geçtiği diğer yerler:4721,7297,7456,7462]
Açıklama
Abdullah'ın radıyallahu anh kalkmasının nedeni, Hz. Peygamber'e Sallallahü Aleyhi ve Sellem bir karışıklık arız olmasın diye yahut da onunla Yahudiler arasına engel oluşturmak içindir.
Yahudiler'in Hakkında Soru Sorduğu Ruh
Âlimlerin çoğunluğuna göre Yahudiler canlılarda bulunan ruhun mahiyetini sormuşlardır.
Ruh: Cebraildir.
Hz. İsa'dır.
Kur'an'dır.
Rûhânî büyük bir varlıktır.
Bunun dışında başka şeyler de söylenmiştir. Bu konuda ayrıntılı bilgi Tefsir bölümünde gelecektir. Orada, canlılardaki ruha işaret edeceğiz. En doğru görüşe göre bunun hakikatini yalnızca Allah bilmektedir.
el-A'meş'in "Bizim kıraatimizde de bu âyetin okunuşu böyledir" sözü ile el-A'meş kıraati kastedilmektedir. Bu kıraat mütevatir yedi kıraat arasında bulunmadığı gibi meşhur kıraatler arasında da bulunmamaktadır.
Bunun dışında başka şeyler de söylenmiştir. Bu konuda ayrıntılı bilgi Tefsir bölümünde gelecektir. Orada, canlılardaki ruha işaret edeceğiz. En doğru görüşe göre bunun hakikatini yalnızca Allah bilmektedir.
el-A'meş'in "Bizim kıraatimizde de bu âyetin okunuşu böyledir" sözü ile el-A'meş kıraati kastedilmektedir. Bu kıraat mütevatir yedi kıraat arasında bulunmadığı gibi meşhur kıraatler arasında da bulunmamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder