Nifas; parçalanmış organlar halinde de olsa çocuk doğurmanın ardından, kadının rahminden gelen kan veya organları belli olduktan sonra düşük de olsa, çocuğun yarıdan çoğunun çıkması, ya da doğurduğu çocuğun ardından gelen kan sebebiyle kadında oluşan bir şer`î engel hali demektir.
** Organları belli olmamış çocuk düşerse gelen kanama lohusalık sayılmaz.
Lohusalığın Başlangıcı:
Tarifte de değindiğimiz gibi lohusalık, çocuğun yarıdan çoğunun çıkmasıyla başlar. Yarıyı belirlemek için çocuğun doğru gelmesinde göğsüne, ters gelmesinde ise göbeğine itibar edilir.
Hamile kadından, doğumdan hemen önce bile olsa, çocuk çıkmadan gelen kan hastalık kanıdır. Âdetin en az süresi kadar uzasa bile âdet ya da lohusalık kanı değildir.
Doğum yaptığı halde fercinden kan gelmeyen kadın da yıkanma konusunda, fetvâ verilen görüşe göre lohusadır. Yani yıkanması gerekir. Çünkü doğan çocukla beraber en azından kanın bir ıslaklığının bulunmadığı olmaz. Ya da çocuğun çıkması lohusalık için zaten başlı başına bir sebeptir. Ayrıca kan aramaya gerek yoktur.
Lohusalığın Ölçüsü:
Lohusalığın en azının bir ölçüsü yoktur. Doğum yaptıktan bir saat sonra kan kesilse yıkanır ve ibâdetlerini normal şekilde yapar. Çünkü kanın lohusalık kanı olduğuna doğumdan başka bir delil gerekmez.
Lohusalığın en çoğu ise kırk gündür. kırk günü aşan kan lohusalık ya da âdet kanı değil, hastalık kanı olmuş olur.
Lohusalık Âdetinde Değişme (İntikat):
Kadının lohusalıktaki âdeti, önceki doğumunda kan gördüğü günler kadardır. Buna göre meselâ, önceki doğumunda 25 gün kan görse bu, onun âdeti sayılacağından ikinci doğumunda 40 günü aşan bir sayıda, meselâ 45 gün kan görse, 25 günü geçen bu 20 gününün lohusalık değil hastalık kanı olduğu anlaşılır. Ve bırakılan ibâdetler kaza edilir.
İkinci doğumda kan 40 günü aşmaz da, meselâ 39 ya da 40 gün devam ederse, bu defa lohusalıktaki âdeti 39 ya da 40 güne intikal etmiş sayılır ve 40 günü aşmadığı için bunların, hepsi lohusalık kanı olmuş olur.
Lohusalıkta âdetin değişmesine (intikaline) şu örnekleri de verebiliriz:
a) Lohusalık âdeti 20 gün olan bir kadın, sonraki doğumunda 10 gün kan görse, 20 gün temiz kalsa ve 11 gün daha kan görse toplamı 41 gün eder ki, bununla âdeti olan 20 günü geçen kısmının hastalık kanı olduğu anlaşılır. Buna göre 10 günü temiz geçen ilk 20 günü, yine âdeti olduğu üzere lohusalıktir. Geri kalan günleride temiz sayıldığı için ibâdetlerini kaza edecektir.
b) Aynı kadın 18 gün kan görse, 22 gün temiz kalsa ve tekrar 1 gün daha kan görse, bu defa lohusalık âdeti 20 günden 18 güne intikal etmiş olur.Çünkü 18 gün kan gördükten sonra geçirdiği temizlik 15 günü aştığı için tam temizliktir ve son kan 40 günü aştığı için de iki lohusalık kanı arasında değildir.Böyle bir temizlikle lohusalığın sona erdiği anlaşılır.
Son gördüğü 1 gün kan ise eksik kan olduğundan hastalık kanı olmuş olur. Bu kan 1 gün değil de şayet 3 gün olmuş olsaydı âdet kanı olmuş olacaktı ve son gördüğü 1 gün kanı 40 günü aşmadan görmüş olsaydı, temiz geçirdiği günlerin sayısı 15 günü geçmiş olsa da yine hepsi lohusalık olmuş olacaktı.
c) Aynı kadın 5 gün kan görse 34 gün temiz kalsa, tekrar 1 gün daha kan görse toplamı 40 gün edeceğinden, yani 40 günü aşmamış olacağından bu kadının lohusalık âdeti 20 günden 40 güne intikal etmiş ve 40 günün tamamı lohusalık olmuş otur.
d) Yine bu kadın 1 gün kan görse, 34 gün temiz kalsa, tekrar 1 gün kan görse, 15 gün temiz kalsa ve yine bir gün kan görse, bu kadının lohusalığı, sonu kan olan 36 gündür. Yani âdetine 16 gün eklenmiş ve âdeti değişmiş (intikal etmiş)tir. Çünkü son kandan önceki temizlik tam ve sağlam temizliktir; dolayısı ile kan 40 günü geçmemiştir.
e) Aynı kadın 20 gün kan gördüğü bu doğumundan sonraki doğumunda, 1 gün kan görse, 30 gün temiz kalsa, tekrar 1 gün kan görse, 14 gün temiz kalsa ve 1 gün daha kan görse, lohusalık süresi âdeti olduğu üzere yine ilk 20 gündür. Çünkü ikinci kan ve ikinci temizlik eksik kan ve eksik temizliktir; âdet kanı ve âdet temizliği olamazlar. Eksik temizliklerde de kan devam etmiş sayılacağından ve kan gelen günlerin toplamı böylece 40 günü geçtiğinden kadın ilk âdetine döner ki, o da 20 gündür.
Bütün bu örnekleri İmam Ebû Hanife`nin şu görüşü özetler biçimdedir: Doğumdan sonra kan 40 günün içinde gelirse, araya giren temiz günler çok olsa da ayırıcı olamaz ve kan sürekli akmış sayılır. Hatta kadın doğumunda 1 saat kadar kan görse, 39 gün temiz kaldıktan sonra 40. günde de 1 saat kadar kan görse bu 40 günün tamamında lohusa sayılır.
İkiz Doğumda Lohusalık:
Her iki doğum arasında süre altı aydan az olmak üzere kadının bir batından iki ya da daha fazla çocuk doğurması halinde lohusalık sadece birinciden olur, daha sonraki doğumlar için lohusalık yoktur. İsterse birinci ile üçüncü arasındaki süre altı ayı aşmış olsun.
Bu, İmam Ebû Hanife`nin (r.a.) ve İmam Ebû Yûsufun görüşüdür ve sağlam olan da budur.
**Önemli!
Eğer:
1. doğumda 38 gün süren lohusalık
2. doğumda 20 günde biterse Cinsel ilişki için 18 gün beklenmesi ihtiyatlıdır.
Eğer:
İlk doğumda 40 gün içinde kesilen lohusalık kanından sonra boy abdest alınmasının ardından cinsel ilişki caizdir. (40 günün bitmesi beklenmez)
** Nifastan sonra gelen kanın adet sayılması için:
1- Gelen 2. kanama 40 gün içinde olmayacak
2- Nifas kanaması ile adet kanaması arasında en az 15 gün olmalı
https://sorularlaislamiyet.com/kaynak/lohusalik-nifas-0
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder