Bismillahirrahmanirrahim. Elhamdülillahi Rabb'il âlemin. Ve sallallahu ve selleme ala seyyidina Muhammed ve ala alihi ve sahbihi ecmaîn.
Riyasüz Salihin okuyorsanız ya da okutuyorsanız bu kavramlar size faydalı olacaktır inşallah.
Riyasüz Salihin okuyorsanız ya da okutuyorsanız bu kavramlar size faydalı olacaktır inşallah.
1.Istılah:kavram.
Belirli bir bilim veya ilim dalında terimler. fıkıh ıstılahı,hadis ıstılahı,tıp
ıstılahı,gibi.
2.Sünnet:Peygamber
Sallallahü Aleyhi ve Sellem'in İslam'ı yaşayarak yorumlaması.
3.Hadis: Peygamber
Sallallahü Aleyhi ve Sellem'e ait söz,fiil,takrir ve yaratılışıyla ilgili
vasıfların herbiri.
4.Senet:Hadis
ıstılahında hadis rivayet eden kişilerin Peygamber Sallallahü Aleyhi ve
Sellem'e kadar sıralanmasına verilen isim.
"Mü’minlerin emîri Ebû Hafs Ömer ibni Hattâb radıyallahu anh,
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i şöyle buyururken dinledim, dedi:"
lafızlarına kadar olan kısım senettir.
5.Metin: Senedin
bittiği yerde başlayan ve Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem'in bir
sözünü ya da olayı aktaran kısım ise hadisin metnidir.
6.Rivayet: Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem'den itibaren ravilerin
hadisleri nakletmesi.
7.Ravi:Hadis
nakleden kişi.
Sıhhat derecelerine göre hadis ıstılahları
1.Sahih hadis: Senedinde kopukluk olmayan,bütün ravileri güvenilir olan Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem'e ait olduğunda hiçbir şüphe olmayan hadistir.
Hükmü; delil olarak kabul edilir ve amel etmek vaciptir.
2.Hasen hadis: Zabtı
biraz gevşek olan.
Hadis istilahında sahih hadisle zayıf hadis arasında yer alan
fakat sahih hadise daha yakın olan hadis türüne verilen addır. ravilerinin
yalancılıkla suçlanmamış dürüst ve güvenilir olmalarına rağmen hafızalarının
sağlamlığı (zabt)( unutkanlık ve yaşlılık gibi) açısından sahih hadis
ravilerinin daha aşağı derecede bulunmasıdır.
Hükmü:amel edilebilir. Amel edilmek bakımından makbuldür.
3.Zayıf hadis: Genelde
sahih ve hasen şartlarını,kesintisiz bir sened,râvîlerin adaleti
(doğruluğu),râvîlerin zabt sahibi olup çok yanılan,gâfil olmaması, meçhul
olmaması ve diğer sebeplerden dolayı sağlayamayan hadisdir.
Hükmü: amel edilmez.
Ahlak hadislerinde uygulanabilir,itibar edilebilir.
4.Mütevatir hadis: Yalan üzerinde birleşmeleri imkansız olan raviler
topluluğunun, her nesilde yine bu nitelikleri taşıyan bir topluluktan alıp
naklettikleri hadislerdir.
Hükmü: kesin bilgi ifade eder. tenkid dışıdır.
Sahihten daha üstündür.
Hadisi söyleyen açısından hadis ıstılahları
1.Kutsi hadis:Ayet olmamak kaydıyla Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem'in Allah-u Teala şöyle buyurmuştur diyerek Allah'a izafe ettiği hadistir. İlham olunmuş,vahyedilmiş ama ayet değildir.
2.Merfu' hadis: Söz,fiil,takrir(onaylamak),fıtri veya ahlaki vasıf olarak
senedi Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem'e izafe edilen
hadistir.
3. Mevkuf hadis: Sahabenin söz,fiil ve takrirlerine dair haberlerdir. Senet
sahabede kalır, peygambere ulaşmaz.
4.Maktu' hadis: herhangi bir tabiiye izafe olunan söz,fiil ve takrirlere
denir.
isnadı tâbi'îye kadar uzanan, tâbi'îde kalarak daha ileri
gidemeyen hadistir.
5.Muttefekun aleyh hadisler: Buhâri ile Müslim'in her ikisinin ittifakla sahih kabul ederek sahihlerine aldıkları hadîslere denir.
Hadis kaynaklarının farklılıkları
1.Sünen: fıkhi hüküm ihtiva eden hadisleri fıkıh konularına göre düzenlemek suretiyle yazılan kitaplar.
2.Müsned: hadislerin
ilk ravisine (sahabe) ismine göre tertip edilerek yazılmış hadis kitabı.
3.Musannef:fıkhi
bir hüküm taşıyan merfu, mevkuf, maktu hadisleri fıkıh konularına göre
sınıflandırarak yazılan hadis kitabı.
4.Muhtasar:kısaltılmış
özet ihtiva eden tekrarları çıkartılmış hadis kitabı.
5.Sahihayn: 2
sahih. Buhari ve Müslim
Bab: bölüm
Sallallahu aleyhi ve sellem: Efendimizin ismi alınınca kısaca salavat getirmek
anlamında kullanılan bir kelimedir."Allah ona salat ve selam
etsin" demektir.
Aleyhisselam: Ona
selam olsun demektir, bir Peygamber için söylenir.
Aleyhimesselam: İkisine selam olsun demektir, iki Peygamber için söylenir.
Aleyhimüsselam: Onlara selam olsun demektir, ikiden çok Peygamber için
söylenir.
Radıyallahu anh: Allah ondan razı olsun demektir, genelde bir erkek sahabi
için söylenir. İmam-ı Rabbani hazretleri İmam-ı a’zam hazretleri için de
kullanmıştır.
Radıyallahu anhâ: Allah ondan razı olsun demektir, bir kadın sahabi için
söylenir.
Radıyallahu anhumâ: Allah o ikisinden razı olsun demektir, iki sahabi için
söylenir.
Radıyallahu anhunne: Allah onlardan razı olsun demektir, ikiden fazla kadın
sahabi için söylenir.
Radıyallahu anhum: Allah onlardan razı olsun demektir, Eshab-ı kiramın tamamı
için söylenir.
Rahmetullahi aleyh: Allah ona rahmet etsin demektir, bir erkek için söylenir.
*Ashâb: sahâbî
kelimesinin çoğuludur. Sahâbî, müslüman olarak Hz. Peygamber’i gören ve o iman
üzere ölen kimseye denir. Herhangi bir sahâbî ile görüşme imkânı bulan kimseye
de tâbiîn adı verilir.
*Muhaddis:Senetleri,
ravileri, illetleri(sebepler) bilen çok sayıda hadis ezberleyen,hadis ilmine
detayları ile vakıf olan kimse.
Ezberledikleri hadis sayılarına göre Muhaddisler
Hafız: 10,000 kadar hadis ezberleyen
Hakim: 100,000
kadar
Şeyhu'l hadis: 200,000
Hüccet'ul islam: 300,000
Hadis imamı: 300,000
den fazla hadis ezberleyen
Hadis-i Şeriflerin arasındaki farklılıklar
1.Kavli(sözlü) hadisler: Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem'in ağzından çıkan
sözler.
Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur: "Köleleriniz ve
hizmetçileriniz sizin kardeşlerinizdir. Allah Teâlâ onları sizin idarenize ve emrinize
vermiştir. Kimin idaresi altında kardeşi olursa ona yediğinden yedirsin giydiğinden giydirsin..." (Buhârî İmân 22; Edeb 44; Müslim İmân 38 40).
2. Fiili sünnet: Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem'in davranış ve
uygulamalarını anlatan hadisler.
Hz. Âişe'nin radıyallahu anha Resulullah Sallallahü Aleyhi ve
Sellem'in Şaban ayındaki nâfile orucu ile ilgili açıklaması fiilî sünnete
güzel bir örnektir:
O şöyle nakleder: "Rasulullah
Sallallahü Aleyhi ve Sellem öylesine oruç tutardı ki biz daha artık iftar etmez derdik. Bir kere de iftar etti mi biz artık
daha oruca niyet etmez derdik" (Buhâri Savm 52 53; Müslim Sıyâm 175 179; Muvatta Sıyâm 56)
3.Takriri hadisler: Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem)in onaylamaları.
a. sukut ederek onaylaması,
b. açık olarak onaylaması.
Meselâ; bir defasında iki sahâbi sahrada su bulamadılar ve
teyemmümle namaz kıldılar. Bunlardan biri daha sonra aynı namaz vakti içinde su buldu ve abdest
alıp yeniden namaz kıldı; diğeri namazını iade etmedi. Sonra ikisi de
gelip durumu Rasûlullah Sallallahü Aleyhi ve Sellem’e anlattılar.
Allah Rasûlü: “Suyu bulduğum halde ben namazı iade etmedim” diyene: “Tam
sünnete göre hareket ettin”; “suyu bulunca abdest alıp namazı iade ettim” diyene de: “Sana da iki mükafat var”
buyurdular.
4.Ahlaki vasıflarını anlatan hadisler: Buhari Bed'ul vahy,5
5.Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem'in yaratılışı ile ilgili
hadisler
Aişe radıyallahu anha anlatıyor:
“ Resulullah Sallallahü Aleyhi ve Sellem konuşurken (ağır ağır
konuşurdu; öyle ki) eğer biri çıkıp, kelimeleri saymak istese sayardı. O, sözü
sizin gibi peşi peşine getirmezdi.”(Buhari, Menâkıb 23)
Sallallahu ve sellem ve ala seyyidina Muhammed ve ala alihi ve sahbihi ecmain. Ve’l hamdüli’llahi rabbi’l âlemin.
Tüm hata ettiklerim nefsimden, isabet ettiklerim Allah-u Teala’dandır.
EN DOĞRUSUNU ALLAH azze ve celle BİLİR
Sallallahu ve sellem ve ala seyyidina Muhammed ve ala alihi ve sahbihi ecmain. Ve’l hamdüli’llahi rabbi’l âlemin.
Tüm hata ettiklerim nefsimden, isabet ettiklerim Allah-u Teala’dandır.
EN DOĞRUSUNU ALLAH azze ve celle BİLİR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder