27 Ocak 2019 Pazar

Abdest Ve Gusülde Sağdan Başlamak

Bismillahirrahmanirrahim. Elhamdülillahi Rabb'il âlemin. Ve sallallahu ve selleme ala seyyidina Muhammed ve ala alihi ve sahbihi ecmaîn.

"Fethu'l-Bari" (Sahih-i Buhari Şerhi)


4. BÖLÜM ABDEST

31. Abdest Ve Gusülde Sağdan Başlamak

167- Ümmü Atıyye 
radıyallahu anha şöyle demiştir:

Hz. Peygamber 
Sallallahü Aleyhi ve Sellem (vefat eden) kızının yıkanması sırasında kadınlara şöyle buyurdu:

"Sağ tarafından ve abdest azalarından başlayın.[28]

168- Âişe 
radıyallahu anha şöyle demiştir:

Hz. Peygamber 
Sallallahü Aleyhi ve Sellem ayakkabı giymede, saçını-sakalını tara­mada, abdest almada, (hasılı) bütün İşlerde sağdan başlamayı severdi.[29]

Açıklama

Hz. Peygamber'in 
Sallallahü Aleyhi ve Sellem sağ taraftan başlamayı sevmesinin se­bebi şu olabilir: Ashab-ı yemin (amel defterini sağ taraftan alacak olanlar) cen­netlik olduğu için, o da bununla tefeül ediyordu.

Hadislerden Çıkan Bazı Sonuçlar

Tarama, yıkama ve tıraş olmada başın sağ yarısından başlamak müstehaptır. "Tıraş olma vücuttan bir şeyi giderme olduğu İçin bunda soldan başlanır" denilemez. Aksine bu da ibadet ve süslenmedir. Başı tıraş ederken sağ yarısın­dan başlama konusu yakında gelecektir.

Ayakkabı giyerken sağdan, çıkarırken soldan başlanır. 


Abdestte önce el ve ayak yıkanırken önce sağdan başlanır. 

Gusül yaparken de vücudun sağ yarısından başlanır.

Bu hadis imamın sağında namaza durmaya, caminin sağ tarafında namaz kılmaya, yeme ve içmede sağdan başlamanın müstehap olduğuna delil getiril­miştir. Buharı hadisi, bu konularla ilgili bölümlerin tümünde nakletmiştir.

Nevevî şöyle der: Şereflendirme ve süslenme anlamı taşıyan durumların tü­münde sağdan başlama, dinde yerleşik bir kuraldır. Şereflendirme ve süslenme anlamının zıddını barındıran durumlarda ise soldan başlama müstehaptır. Alim­ler abdestte sağ organları Önce yıkamanın sünnet olduğu konusunda icma etmişlerdir. Buna aykırı olarak abdest alan kişi fazileti kaçırmış olmakla birlikte abdesti tamdır.

Büyük ilim adamı Üstad Muvaffak (İbn Kudâme) el-Muğnîde "Bunun farz olmadığı konusunda bir görüş ayrılığı bilmiyoruz" demiştir.


Sallallahu ve sellem ve ala seyyidina Muhammed ve ala alihi ve sahbihi ecmain. Ve’l hamdüli’llahi rabbi’l âlemin.

Tüm hata ettiklerim nefsimden, isabet ettiklerim Allah-u Teala’dandır.

EN DOĞRUSUNU ALLAH azze ve celle BİLİR 

Hiç yorum yok: