9 Şubat 2019 Cumartesi

Bir Müd Su İle Abdest Almak

Bismillahirrahmanirrahim. Elhamdülillahi Rabb'il âlemin. Ve sallallahu ve selleme ala seyyidina Muhammed ve ala alihi ve sahbihi ecmaîn.

"Fethu'l-Bari" (Sahih-i Buhari Şerhi)


4. BÖLÜM ABDEST

47. Bir Müd Su İle Abdest Almak

201- İbn Cebr, Enes'ten 
radıyallahu anh şunu duyduğunu söylemiştir: "Hz. Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem
 bir sa' ile beş müd miktarı arasındaki su ile gusleder, bir müd su ile abdest alırdı."

Açıklama

Sa', 5 tam 1/3 Bağdat ntlına denktir. Bazı Hanefîler bunun 8 Bağdat rıtlı ol­duğunu söylemişlerdir.
[Bir s
a' Hicaz fakihlerine ve Ebu Yusuf ile İmam Muhammed'e göre 2175gramdır. Ebu Hanife ve Irak fakihlerine göre ise 3800 gramdır.(Çev.)]

Hz. Peygamber 
Sallallahü Aleyhi ve Sellem guslederken bazen dört müd [Bir müd, yaklaşık 675 gramdır. (Çev.)] su ile yeti­nir, bazen dördü geçerek beşe varırdı. Enes radıyallahu anh Hz. Peygamberin Sallallahü Aleyhi ve Sellem guslederken bundan daha fazla su kullandığını görmemiştir.

Müslim, Hz. Âişe'den 
radıyallahu anha rivayetine göre o ve Hz. Peygamber Sallallahü Aleyhi ve Sellem bir farklık [63] bir kaptan yıkanırlardı. İbn Uyeyne, Şafiî ve diğer âlimler bunun üç sa1 olduğunu söylemişlerdir.

Yine Müslim Hz. Âişe'den 
radıyallahu anha Hz. Peygamber'in Sallallahü Aleyhi ve Sellem üç müdlük bir kaptan yıkandığını rivayet etmiştir. Bu, yıkamada kullanılacak su miktarının ihtiyaca göre değiştiğini gösterir.

Bu, Mâlikîler'den Şaban gibi bazılarının abdest ve gusülde kullanılacak su miktarını hadisteki ile sınırlandırmasını reddetmektedir. Yine Hanefiler'den ba­zıları da müd ve sa' miktarında, ondan farklı olsalar bile, gusül ve abdestte kulla­nılacak su miktarını sınırlandırmışlardır.

Âlimlerin çoğunluğu ise bu miktarlarda su kullanmanın müstehap olduğunu söylemiştir. Çünkü sahabeden, Hz. Peygamber'in 
Sallallahü Aleyhi ve Sellem
gusül ve abdestte kullandığı su miktarını belirtenler bu miktarları bildirmişlerdir.

Bu, daha fazla su kullanımına ihtiyaç olmadığında geçerlidir. Yine ahlâkı mutedil olan kişi hakkında geçerlidir. Buhari de Abdest bölümünün başında "İlim ehli israfı ve Hz. Peygamber'in 
Sallallahü Aleyhi ve Sellem
 yaptığının ötesine geçmeyi mekruh görmüşlerdir" sözü ile buna işaret etmiştir.

Sallallahu ve sellem ve ala seyyidina Muhammed ve ala alihi ve sahbihi ecmain. Ve’l hamdüli’llahi rabbi’l âlemin.

Tüm hata ettiklerim nefsimden, isabet ettiklerim Allah-u Teala’dandır.

EN DOĞRUSUNU ALLAH azze ve celle BİLİR 

Hiç yorum yok: