1 Mart 2013 Cuma

4.Râfıza Fırkası/Şiilik Ne Zaman Ortaya Çıktı?


Râfıza fırkası, ismi Abdullah b. Sebeolup Müslüman olduğunu ve ehl-i beyt sevgisini iddia eden, Ali radıyallahu anh hakkında aşırı gidip onun hilâfet için vasiyyet edildiğini iddia ettikten sonra, onu ilahlık mertebesine çıkaran bir Yahudi’nin ortaya çıktığı dönemde yayıldı. Bunu Şîa kaynakları da bizzat îtiraf ederler.
Şianın büyük alimlerinden el-Kummî, el-Makâlât ve’l-Furuk1 adlı kitabında onun mevcudiyetini, Ali radıyallahu anh’ın imamlığının farz oluşunu ve ric’at edeceğini (âhir zamanda geridöneceğini) ilk söyleyenin, yine Ebû Bekir, Ömer, Osman ve diğer sahabelere (radıyallahu anhum) ilk hakâret edenin Abdullah b. Sebe olduğunu ikrar eder ve aynısını en-Nevbahtî; Furûku’ş-Şîa2 adlı kitabında, el-Keşşî de; Ricâlu’l- Keşşî3 diye bilinen meşhur kitabında söyler.
Abdullah b. Sebe’nin hakkında yazan çağdaş Şiîlerden Muhammed Ali el-Muallem,Abdullah b. Sebe el-Hakikatu’l-Mechûle 4 adlı kitabında, delilleri ile onun, Râfızîlerin şeyhlerinin büyüklerinden olduğunu söyler. Ehl-i Sünnet alimlerinden Abdulkâhir el-Bağdâdî rahimehullah der ki: “es-Sebeiyye: Ali radıyallahu anh hakkında aşırı giderek önce onun peygamber olduğunu sonra da onun ilah olduğunu iddia eden Abdullah b. Sebe bağlılarıdır. Kûfenin bazı taşkın insanları onunbu davetine uydular. Ali b. Ebî Tâlib radıyal-lahu anh bunu duyunca iki çukur kazılmasını ve onların yakılmalarını emretti ve böylece onlardan yakalanabilenler ateşe atıldı.”5

DİPNOTLAR
1 Bkz: Kummî, el-Makâlât ve’l-Furuk (s.10-21)
2 Bkz: en-Nevbahtî, Furûku’ş-Şîa (s.19-20)
3 el-Keşşî, İbn Sebe ve akîdesi hakkında bir çok rivâyet
nakleder. Bkz.: No; 170, 171, 172, 173, 174,
s.106-108
4 Bu kitap, Murtaza el-Askerî’nin Abdullah b. Sebe
adında bir şahsın mevcudiyetini inkâr ettiği; “Abdullah
b. Sebe ve Esâtîru Uhrâ” adlı kitabına karşı yazılmış
bir reddiyedir.

Hiç yorum yok: