20 Ekim 2019 Pazar

Mevdudi’nin Zümer Sûresi 45. Ayeti tefsiri


Allah insanı kul olarak yaratmıştır O'na kul olmayan pek çok ilaha kul olmak zorundadır. Onun için insan te’lihe değil, tevhide çağrılır. Yani onun bir ilaha inanması değil İlahı bir bilmesi istenir Yoksa ilahı olmayan insan yoktur.

Şu ayeti kerime bugün bize ne söyler diye düşünürken Mevdudi’nin tefsirine de baktım. Söyledikleri ilginçti.
Ayeti kerime şu:


"Allah birdir diye anılsa ahirete iman etmeyenlerin kalplerinde nefret doğar. Ama O‘nun dışındakiler anılsa hemen yüzleri güler"
. Zümer Sûresi 45. Ayet

Mevdudi şunları söylüyor:
“Bu, müşriklerin alışılagelmiş bir adetidir. Hatta bazı talihsiz müslümanlar dahi bu hastalığa yakalanmış ve müşrikler gibi aynı tavır içerisine girmişlerdir. Allah'a inandıklarını söylemelerine rağmen, onlara sadece Allah'a kulluk etmekten bahsetseniz, hemen yüzlerini asar ve size derler ki: " Bu adam evliyaya inanmadığı için, sürekli Allah deyip duruyor."

Fakat onlara başka zatlardan bahsederseniz, gözlerinin içi güler ve memnun olurlar. Bu davranışlarından, onların muhabbet ve ilgilerinin kime daha fazla olduğu açıkça bellidir. 

Allame Alusî tefsirinde (Ruhu'l-Meâni) bu konuyla ilgili şunları söylüyor: "Bir gün bir şahsın, başına gelen musibetten kurtulmak için ölmüş bulunan bir zata yalvarıp yakardığını gördüm ve ona "Ey Allah'ın kulu! Allah'a yalvar, çünkü O, "Kullarım sana, benden sorduklarında de ki: "Ben onlara yakınım. Bana dua edince, dua edenin duasına icabet ederim. O halde onlar da benim davetime uysunlar, bana iman etsinler ki, doğru yolu bulalar" (Bakara: 186) diye buyurmaktadır, dedim. 

Bu sözüm üzerine çok öfkelendi. Hatta bazılarının dediğine göre, ben oradan ayrıldıktan sonra, "Bu adam evliyaya inanmaz" demiş. Yine başkalarına göre, "Veliler Allah'dan daha çabuk duayı işitirler" diyormuş."

Faruk Beşer

Hiç yorum yok: